Thursday, March 5, 2009

1st and Last Hair Cut in Miri

The clock shows 2:07 am. It is Thursday, Mar 05 2009. Nisa baru aje tido around 1:15am tadi sebab she just woke up at 11:15 pm.

Aku pulak dah membantai segelas Nescafe 3 in 1, mata dah tak boleh tido. Tadi hubby bangun cakap, "Abang nak minum air colour-colour la". Itu maksudnyer he wants some sort of ribena ke, 100 plus ke and so on yang setara dengannyer. Aku pulak balas, "Saya pulak terasa nak makan cendol la, ABC la". Cuaca kat Miri so panas and hangat, so we need much water at this moment.

Actually, I was having my 1st hair cut in Miri. The hair studio is not so far from my house. Mase pegi gunting rambut tu, my MIL still ader kat Miri ni. So that morning, three of us berjalan kaki ke hair studio tu. Name hair studio itu ialah Kate's Hair Studio. I am not a person yang really fashionable when it comes to hair di mana aku tak kisah gunting rambut kat kedai-kedai biasa for orang middle class macam aku. Tapi for those yang really care and concern about their hair, of course they will spend their money kat Acutabove ke, Snips, Loreal Professional ker and etc.

Ok back to my story. Masuk-masuk aje hair studio tu, terjumpalah owner die yang namanyer Kate. Wow, orangnyer cantik, tinggi lampai, kaki panjang, rambut cantik and mukenyer macam jenis-jenis muka pelakon-pelakon Korea. So my first impression, rasenya die ni capable untuk menghasilkan hair cut yang cantik.

Sesi hair cut, my MIL take turn dulu. Meanwhile aku belek-belek magazine for latest hairstyle. Nisa dalam stroller terkebil-kebil tengok Kate tu mengerjakan rambut Wan die. That was her 1st visit to hair saloon. Dalam hati aku, "Apesal magazine ni semua hairstyle rambut-rambut from China and Taiwan aje? Tak kan takde from Hollywood kot, style rambut Rihanna ke, Heidi Klum ke, Kate bini Tom Cruise tu?". Aku tak kisah sangat la sebab aku just nak shorten my hair and it is normally remains as layered style.

Lepas my MIL's hair cut is done, aku tengok hasilnya. Biasa aje, tak sepadan dengan certificates si Kate ni yang ditampal-tampal on the wall. Dekat-dekat 10 keping gak la certificates dia. So, it's my turn now. Aku tunjuk la satu hair cut aku berkenan dalam magazine tu. It is almost similar as below's photo.

Kate kata OK. Kate pun sempat la borak-borak and bertanye aku ni orang Semenanjung ke hape ke. Rumah kat mane la, husband kerja ape la. Borak sikit-sikit aje sebab aku tak nak kang die sibuk borak dengan aku, rambut aku ntah aper jadik plak. Potong punyer potong, aku terasa macam lembap betol si Kate ni potong rambut aku. Kalau potong kedai Sook Yee Senawang tu, 15 minit aje die kerjakan rambut aku. Nisa dah jauh berjalan Wan die tolak kat luar kedai.

After 25 minutes kot the hair cut session tu, aku tengok cermin. "Apesal lain benor ghupe rambut aku dengan rambut amoi dalam magazine tu?". Aku dah terasa nak nangis dah. My MIL pulak 2-3 kali jengah-jengah aku kat pintu. Mesti die cakap Kate ni tembel mengerjakan rambut aku. Dalam 10 minutes pastu, hair cut aku siap. Aku dah takde mood nak tengok cermin sebab aku dah tau rambut aku dah macam ghupe orang Miri. Dempak semacam. Depan straight giler macam rambut Temenggong Jugah Anak Barieng. Huwaaaaaaaaaaa..........


Aku dah tak cakap ape dah, Kate tanyer, "OK tak?". Aku angguk lemah aje. Aku cepat-cepat bayar, tudung pun aku main sarung macam plastik aje kat kepala. Senget-benget tudung aku. Aku pun dengan pantas mendapatkan MIL kat luar.

MIL : Lamenyer die belek rambut ko?
Hazam : Tu la pasal. Hazam pun dah boring tunggu.
MIL : Mak sakit perut nak berak. Tak tahan!!!!!!!!!!!!! Dah mengigil-gigil kaki ni.

Aku terus bagi kunci umah kat MIL and MIL lari bukan main laju sebab perut die memulas-mulas. Mak mentua aku minum teh orang kampung malam tadi. Aku dulu kat USM pernah minum sekali teh orang kampung tu.....Perghhhhhhh die punyer penangan nak berak tu, rase macam dalam perut ni ader gerudi. Memang bole menabur tengah jalan. Ape aku merepek ni?

Sampai kat umah, aku tengok cermin. Macam Cyndi Lauper pun ader. Tapi worst than Cyndi Lauper. My MIL cakap rambut aku dah macam rambut penyanyi rock. Hah, sudah!!!Mmemang buruk la hair cut aku kali ni.


Hubby balik kerja petang tu, aku tanye, "Abang, how's my first hair cut in Miri?". Selamba ajer hubby jawab, "Macam pahlawan Iban ajer!!". Huwaaaaaaaaaaaaaaaa, aku benci hair cut aku. Bongok punyer Kate, taubat aku nak datang kedai ko lagi. Hubby aku kate orang Miri memang tak reti gunting rambut. His previous hair cut dulu pun macam hampeh. SIL aku plak kebetulan called from Bangkok on that day and MIL aku report cakap new hair cut aku kat Miri ni buruk. SIL aku cakap orang Sarawak memang tak reti gunting rambut.

Huwaaaaaaaa..............Ini la 1st and last hair cut aku kat Miri. Aku serik beb. Aku rasa nak pakai wig ajer even dalam umah. Kena tanyer hairstylist Spa Q 1, kat mane nak cari wig yang lawa-lawa. Hahaha. Tak sabor nak tunggu rambut ni panjang balik. Hubby suruh aku repair the hair cut at another hair saloon. Tak payah!!! Orang Miri gunting rambut macam &%$#@!*!!!!!! Hazam, Hazam, Hazam!!!!!!!!!!!!!!! Tunggu ajela rambut ni panjang and nanti bulan 6 balik Semenanjung repair balik. Hopefully ader tiket nak balik bulan 6 ni.

Ader rupe-rupe orang Iban sikit kan rambut aku?

1 comments:

na-nee-no said...

kah! kah! kah! ops sori tergelak. ngeeeeeeeeeeeeeee....

nani pun nak potong rambut nanti. rambut dah macam pontianak harum sundal malam dah rasanya ni. lagi panjang dari rambut esther. eheh.

nantikan transformasi nani plak... :P