Saturday, September 5, 2009

Tudung Kebab?

Tudung yang aku order via online dah selamat sampai on last Thursday, 03/09/2009. Orang pos laju pagi-pagi dah terpacak depan rumah aku around 8:30am. Aku yang sedap giler tengah tido kat dalam bilik dengan Nisa, memang tak dengar langsung bunyi hon orang pos laju tu. Mamat pos laju tu call aku 4 kali!!! Aku tak angkat sebab mamai giler dengar bunyi handphone. But suddenly aku realized yang mesti orang pos laju call sebab no yang klua kat handphone is no Sarawak.

Aku pun cepat-cepat bangun, klua amik parcels. Dengan muka toyer aku tu. Mamat pos laju tu muka masam giler, seolah-olah macam nak hentak aku pun ade, seolah-olah macam nak campak parcels tu kat aku tu pun ader. Dia membebel, "Banyak kali saya call akak". Aku pun meminta maaf la kat mamat tu. Memang salah aku la. Yela, banyak lagi parcels dia nak deliver kan. Nasib baik dia sabar menunggu aku kat depan pagar. Anyway tenkiu mamat pos laju. Jasamu kukenang. Raya nanti datang umah. Hehehe.

Betul seperti yang kujangkakan....patung pakai tudung memang lawa, bila aku pakai.....errkkkkk, macam buruk jer........hubby cakap muka aku nampak BULAT pakai tudung tu..........huwaaaaaaaa..........benciiiiiiiiiiii..........hubby cakap payah je pakai tudung ader anak tudung la, pastu nak pakai sarung plak. Dia plak rimas tengok aku. Aku OK aje sebab aku kan fashion victim.....Kah, kah, kah!!! Gambar tudung....buruk le aku pakai. Malas la upload.

Puasa-puasa ni, tekak banyak mengidam makanan-makanan yang TAKDE atau TAK SEDAP di Miri. So option yang aku ader adalah satu, HOME MADE kan.....semalam masak soto ayam, begedil....perghhhh, licin aku and hubby makan for buka, after terawih and sahur. Hubby dok sebut-sebut soto Wak Selanjor Sek 19 Shah Alam....so aku pun jadi terliur bile ingat Wak punyer soto tu....ingat kat soto Wak tu yer....bukan ingat kat Wak tu...uwekkkkkk.

Soto passed. Tapi pics malas nak amik. Ala amatur aje. BTW, aku juga passed buat HOME MADE KEBAB. Yeaaayyyyyyyyy!!!! Cuma kulit kebab tak guna roti pita, replaced with capati. Tak jumpa plak roti pita bila nak pakai tu.

Alhamdulillah berkat puasa. Rasa kebab daging aku same macam kebab kat pasar malam. Hehe.

Kebab filling.

Aku cilok resepi kebab ni from internet but I have improvised it a little bit. Try it out guys:

KEBAB DAGING

Filling
1- Daging about 100gm. Hiris daging nipis-nipis tapi lebar.
2- Jintan manis/jintan putih/biji ketumbar (goreng tanpa minyak dan ditumbuk or blend)
3- Perapkan daging dengan jintan manis+jintan putih+biji ketumbar yang dah ditumbuk for a least 2 hours or above. Masukkan garam and sedikit rempah kari (1 teaspoon) dalam perapan daging tu.
4- Lepas dah perap, masukkan dalam kuali then goreng daging tanpa minyak sampai garing and masak sepenuhnya.
5- Keluarkan dari kuali then potong kecik-kecik.
6- Potong dadu 1 biji tomato, 1 biji bawang besar, kubis (hiris nipis-nipis).
7- Masukkan daging, tomato, bawang besar and kubis.
8- Campurkan bahan 7 dengan sos cili, sos tomato and mayonnaise secukup rasa. Gaul sama rata. Aku letak sos and mayonnaise banyak-banyak bagi filling tu lembap, baru terasa masa makan.
9- Last step, masukkan filling dalam roti pita or gulung guna capati macam KFC twister. Like my case, tak jumpa roti pita so opt for capati. Kalau guna capati, reheat dulu ye capati guna frying pan.

Masak ni bukanlah sesusah yang aku sangka sebelum ni. But I am still in the learning curve of cooking. Bye.

3 comments:

Unknown said...

wow...kebab..ingatkan tudung tu huduh cam kebab.baru nk mintak web tu nak maki sikit wahahahhahaa..sedapppppp nak cuba jugak

hazamz said...

hahaha....kalau tudung tu mcm kebab, mmg I publish terang2 kat blog, ban blog tudung tu....

sarah, try la resepi kebab tu, I rase it is worth to try sbb bhn2 die pun senang....

Sue Salleh said...

Way 2 go Hazam...niceeeeee
Memang betulkan..masak nih tak le sesusah mana pon...cumenyer, malas or rajin jer...heheheh