Kesian, baby aku dok umah aje time raya haji....Dah lame aku tidak mencoretkan cherita kat blog aku ni....busy la jage anak, hubby and in conclusion jaga rumahtangga....jadi full time housewife ni lagi banyak tanggungjawabnyer...dulu mase bekerja sebagai 'kuli' kat sepital PPUM atau name omputihnyer UMMC (name dulunyer UH-University Hospital)...baby antar kat babysitter..mandi pagi, mandi petang, breakfast and lunch baby aku tu semua makcik babysitter aku tu yang buat....aku tau amik petang lepas balik keja, mase tu anak aku dah wangi-wangi, berbedak....so tugas aku cume bagi dinner kat baby aku, milk feeding to routine la....and tidokan die malam-malam....
Tapi bila aku jadi full time housewife ni...baru aku tau mase asyik mencemburui aku!!! Dah macam mesin diri aku ni...basuh kain+masak+sidai kain+jaga anak(mandi+cebok berak+tukar pampers+solek@dandan+suap makan+tidokan+main2 dengan baby jangan kasi die boring)+basuh pinggan+kemas umah+buang sampah dan ade a few house chores lain yang tak dapat aku nak ingat lagi...........penatttttttttttttt!!! Tapi lame-lame aku pro la kot jadi housewife ni...sekarang memang kelam-kelibut dibuatnyer........maklum la still amatur...
Kini aku dah mula belajar masak...sambal tumis+masak kicap+nasi ayam+asam pedas+lemak cili api+mee goreng+rendang+kari+sup and macam-macam lagi.....ader juga masakan aku tu yang masuk ke tong sampah sebab tak sedap sampai tak bole nak makan....contohnyer kari daging....aku blom reti masak kari daging.......rileks la, masa panjang lagi....tunggu....silap-silap nanti semua western food pun aku bole master, baking lagi........
Tidak terlupa juga aku nak war-warkan yang aku dah mula berkenalan dengan a few neighbours...so far dieorg semua ok....jiran sebelah aku adalah otai pengeluar mee kolok kat miri ni......so haritu tokey mee kolok tu buat makan-makan kat umah die....aku sefamili udeh dijemput oleh anaknyer...aku, hubby and my princess nisa pun pegi........opposite umah aku, ader family seangkatan macam aku....akak Jasmin namenyer...die pun resigned from her job and follow husband to Miri...tapi laki die keja sykt minyak kaler hijau.....tak serupa dengan kompeni hubby aku....
Malam tu kiteorang macam sessi ice breaking...hahaha, sessi berkenalan........akak Jasmin tu dok Shah Alam....ceit orang Shah Alam jugak ghupenye.....akak Jasmin tu nampaknye peramah....sure gossip girls gak.....The best part was...aku n hubby agak terkedu and x berape paham bahasa melayu Sarawak ni........macam-macam akak and abang mee kolok tu bercerita, tapi hampir 70% daripada citer tu aku tak absorb sebab aku sik paham katenyer......hahaha....alaa rileks la.....nanti aku speaking omputih aje dengan akak mee kolok tu....why not??? hehehehe........akak mee kolok tu cakap nape aku tak reti-reti nak bertandang borak-borak ke umah die...haaaaaaaaa, kena pegi jalan-jalan umah jiran ke, buat mesyuarat tingkap, gossipssss and so on.........tidaaaaaaaaakkkkkkkkkkkk, aku hanye akan bertandang sama ada untuk
1) membeli mee kolok/mee kuning/keow teow
2) menolong anak akak tu menyelesaikan masalah matematik moden (add maths lupe dah, fizik lagi la aku menyampah subject tu, biology still OK la).......hehehehe
3) membantunyer merepair komputer nyer yang rosak (nak kena format ke hape ke)
Hahaha........ntah hape-hape la aku tulis ni....tak sebenarnye message of the story is...akak tu nak inform aku indirectly supaya bercampur orang.....so new episode seems to begin....aku kena belajar hidup berjiran...aku dah la tak de sedara mare kat sini....so aku kena la jalinkan hubungan yang agak baik dengan jiran-jiran terdekat......kite dok tempat orang jangan nak menyombong OK....Episod hidup berjiran bermula waktu raya haji, aku masak kari daging and rendang ayam konon nak bagi akak Jasmin.........sekali aku masak tak sedap......rendang ayam bole la tahan lagi setakat untuk makan aku n hubby.....kari daging masuk tong sampah sebab tak sedapppppp.....ended up, tak jadi la kasi akak Jasmin tu........akak mee kolok tu beraya haji kat Sarikei....raya haji aku kat sini 3 beranak amatlah dull sekali.......dok umah ajela....cian tengok anak dara aku, pakai baju kurung polka dot tapi beraya kat umah aje.......konon nak pegi umah Bahar, colleague hubby aku, orang Semenanjung. Sekali aku lupe daaaaaaaaa jemputan raya die...
3 hari lepas raya haji, akak mee kolok pulang dari Sarikei dan memberikan aku sedikit buah tangan....siap dengan tupperware.......Ting, terdetik di benak kepala ku yang I should return the tupperware with something that I cook by my own...hubby pun dah pesan, "Yang, nanti awak masak la ape-ape ek return tupperware kat akak tu". Tiba la hari yang dinantikan....Selasa, Dec 16 2008 aku memasak udang masak cili api........terhegeh-hegeh aku masak.....hubby kate OK tastenyer, so without further a due....aku memulangkn tupperware berserta udang masak cili api tuh.....sambil-sambil mengutuk diri sendiri, " Maaf la kak, tak tau ape rasenyer masakan saya tu. Kalau tak sedap, akak pegi ajela Sugar Bun ekkk". Hahaha....takdela, aku kate kalau tak sedap, maafkanlah aku. Sambil-sambil mengsubmit tupperware tu kepada akak tu, aku pun membeli keow teow and mee kuning.......siap dapat free lagi....biasala aku kan mulut manis...hehehehe......
During the tupperware "submission", mcm paperwork la plak....aku mendukung anak dara aku skali....baby aku suke sangat kalau dapat berjalan...sebelah umah pun jadi la.....sambil-sambil anak akak tu bermain dengan baby aku, aku pun sempat la menginterview dia serba sedikit.
Q: Kak, mana saya nak cari santan yang dah diperah? Kalau kat Semenanjung tu, bersepah....kat sini, 1 pun blom saya jumpe. Saya ni malas sikit nak perah-perah santan....memang dasar pemalas aku ni....
A: Sinik, memang kenak perah sendirik....tiada yang sudah diperah dijual di kedai tuk........
Aduh....hampa aku mendengar jawapan akak ni....
Sedikit selitan isu pembelian ayam, akak tu advise aku not to simply buy chicken at Miri...hanya beli di tempat-tempat penjualan yang sahih dan menyakinkan.......
Untuk bro Hadee....saya dah mula menjalankan sedikit acara jalan-jalan cari makan miri....so insyallah saya akan cuba membuat blog baru untuk project tu....insyaallah.......tapi maybe tak impress everyone.....biasala beginner level....
1 comments:
salam
yaaa... mari berjiran.. hahahah...
penat jadik housewife? hehehe.. itu baru sorang jer askar tuh... kalau ada tiga camner ek? hahhaha..
huhuhuh.. projek jalan jalan cari makan miri dah start.. amik gambar banyak banyak.. jangan tak amik.. hahaha...
hahaha.. don't worry.. start jer dulu.. tak payah pikir pasal nak buat impressive nyer site.. yang penting content... hahaha...
Post a Comment