Ok, aku rase mostly sekarang ni ramai yang tengah dok cuti panjang, balik kampung, sedara mara kawin, dapat anak baru, anak sedara baru and so on. Tak kurang jugak yang gi holidays, honeymoon and shopping!!! Sebut pasal shopping....sedihnyer aku, sini shopping tak sebest KL...tapi takpe la, save duit aku kan!!! Banyak brand-brand baju, kasut, seluar yang bersepah-sepah kat KL tapi kat Miri ni takde. The most relax Vincci shops yang aku pernah masuk adalah Vincci kat Bintang Plaza, Miri ni. Perggghhhhhh, Vincci die lengang giler, sales assistant pun 2 orang je. Kat sini Levi's, Vincci, Nike adela. Kalau korang nak cari Guess, GAP, British India, EIC, Esprit outlet memang takde. Senang citer, ape yang ader kat KL, hampir 80% takde kat Miri. So korang pepaham la ek nape aku x menyopping kat sini.
Korang nak tau, kat Miri ni cume ader 1 Mek Donel restaurant. Huwaaaa....satu-satunyer Mek Donel kat Miri ni adalah di Bintang Plaza. Bintang Plaza ni kire tahap-tahap Amcorp Mall PJ tu aje. Die punyer sesak nak masuk parking, masyaallah......kalau nak mengurangkan dosa dari menyumpah seranah, better lah pegi makan Sugar Bun atau Kentaki aje kat shopping mall lain. Untuk pengetahuan korang, aku hanya mampu menikmati iklan Prosperity Burger Mek Donel itu di kaca tv. Huwaaaaaaaaaa..............sedih!!!!!!!!!!! Dah 3 kali trials aku and hubby meredah parking lot Bintang Plaza yang penuh dengan air itu untuk mendapatkan parking. Everytime kiteorang pegi, parking sure "FULL". Di Bintang Plaza ni la satu-satunyer shopping complex yang ader "Kacang Kopi" - Coffee Bean la, Delifrance, Mek Donel, Parkson Grand, Vincci, Giordano and Giant. Giant nyer amat menyedihkan where so many things tak dijual kat situ. Parking lotnyer so limited besides berair di mana hubby aku selalu panggil "Underwater car park" sebab basement car parknyer memang selalu flooded with water due to renovation.
Aku pasrah with all the circumstances happened everytime kiteorang nak makan Mek Donel. Aku dah bagitau hubby aku "Abang, kite makan Mek Donel on weekdays only la. Hopefully kite lucky on weekdays". Aku selalu benor makan kentaki and Sugar Bun since dok Miri ni. Bak kata Faizul, dah itu aje yang ader. Betol gak kate Faizul tu sebab wife die orang Miri. Aku rase korang yang dok di sekitar-sekitar KL and Selangor mesti dah 2-3 kali mentedaghah Prosperity burger kan. Huwaaaaaaaaa lagi!!! Aku nak melahirkan rase kesedihan, patah hati, menyirap pun ader sebab susahnyerrrrrrrrrrrr nak makan Prosperity kat bandar oil and gas ni. Tolonggggggglah saya orang Mek Donel Miri. Dah ler drive thru pun takde. Mek Donelnyer bukan 24 hours. Sekali lagi aku pasrah dengan dugaan ini. Alaaa takpela, rase Prosperity tu same aje ek setiap tahun. Dialog menyedapkan ati. Huwaaaa......
Miri ni dipenuhi dengan orang-orang dari Brunei. Kalau tengok kereta orang Brunei, perrggghhhhh memang kelas-kelas and mewah-mewah gitu. Security guard pun mampu pakai Vios, Yaris, Getz. Impreza, Skyline bersepah-sepah orang Miri pakai. Anak-anak mude la. Ferrari pun quite a numbers yang pakai compare dengan orang Miri themselves. Back to Bintang Plaza story ni, setiap kali weekend town Miri ni penuh dengan orang Brunei. Lagipun minyak dieorang mughah and 2 hours journey Brunei-Miri, apela sangat bagi dieorang. Dieorang kan banyak duit sebab bawak Brunei Dollar maaa!!! Kalau tengok orang pompuan Brunei pakai handbag Coach tu bersepah-sepah. Kalau orang Malaysia, Coach tu mahal sikit la. Bukan semua orang mampu memiliki Coach handbag. Bintang Plaza tu, hampir 70% penuh dengan orang Brunei. Depa la ni yang contribute to the "FULL" car park symptom. Dari sudut ekonomi, kebanjiran warga Brunei untuk membeli belah di Miri sangat menguntungkan. Tapi disadvantage comes pabila local Miri people sendiri tak dapat menikmati kemudahan di Miri sepenuhnyer. Aku as apart of people yang dok Miri ni regret sikit pasal ni.
Some other times, aku akan post ke blog aku ni pasal How Dumb People Park Their Car in Miri OK?? Aku akan cuba dapatkan photo exclusive pasal orang-orang di sini yang tak reti parking kereta. Dok di sini banyak mengajar aku erti kesabaran.........

0 comments:
Post a Comment