Thursday, December 25, 2008

Mencari Cinta?

Dua tiga menjak ni, aku sering mendapat panggilan dari kawan-kawan pompuan aku yang still solo. Solo means single and available. Well, hampir semua kawan-kawan solo aku ni mempunyai masalah cinta yang pelbagai warna macam pencil colour Staedtler or Faber Castell. Aku yang dah kawin n ader anak satu sering menjadi tempat luahan rase. Pelik!!! Not forgotten dieorang jugak mintak advice aku...sampaikan hubby aku cakap aku ni dah macam perunding rumahtangga plak. Aduhhh!!!!

Rata-rata kawan-kawan solo aku ni bukan calang-calang orang. Degree holder, jangan cakap bersepah. Ader jugak yang diploma holder and SPM. Still OK and acceptable. Gadis-gadis ni semuanya ader ghupe, bukannyer tak cantik, dah ader kereta, kerjaya tetap, duit, bergaya, berbudi bahasa...tapi ader gak yang brutal bawak keta macam racing...hehehe...Sape makan ikan bakar, die rase ikan bakar ok!!! Sedapnyer ikan bakar Bellamy....Bila aku nak balik KL nih??? Huwaaaa.......muak dah dok Miri ni....Hubby aku pun cakap die dah sabor-sabor nak balik KL. Aku asyik counting the days...Lamerrr laggggiiiiiiiiiiii........

Back to the topic that I have raised. Gadis-gadis solo ni hampir semuanyer mencari cinta sejati. Dieorang cakap kat aku, " Ko senanglah, dah kawin". Hidup berumahtangga pun bukan semudah yang disangka. Tapi Alhamdulillah at least aku dah lepas fasa bercinta sebelum kawin. Yang baru broke up sebab boiprennyer tak sayangkannyer sepertimana die menyayangi boiprennyer, cinta tak berbalas, boipren curang (kadang-kadang yang curang ni bukannyer jenis lelaki yang kacak and bergaya pun). Curang bukan sikit-sikit, curang yang giler-giler punyer. Boipren menghilangkan diri tanpa khabar berita pun ader. Kesian jugak ader kawan aku sorang ni, aku namekan die 'F'. Barang-barang hantaran bertunang dah siap, tunggu tarikh untuk majlis aje. Tapi yang menjadi masalah, parents 'F' ni nak belah lelaki sponsor semua kos untuk majlis bertunang n kawin. Duit hantaran kire lain. Lelaki tu amik jalan mudah yang singkat dengan menghilangkan diri. Masalah besar juga bagi 'F' ni sebab parents die jenis orang tua yang tak menyimpan duit langsung untuk kenduri-kenduri kawin anak mereka. Parents yang cenggini adalah parents yang expect mane-mane lelaki yang berkenan dengan anak dara die, silalah sediakan duit secukupnye untuk majlis kenduri belah pompuan. Kakak kepada 'F' ni dulu pun kawin dengan orang lelaki yang berpangkat sebab boipren sebenar die takde duit. Lelaki berpangkat ni sponsor everything untuk kenduri belah pompuan. Abang 'F' ni plak bekerja bagai nak giler mengadakan duit untuk kenduri belah die sebab die tau parents die tak akan kluakan duit even 1 sen untuk kenduri. Nasib baik belah pompuannyer OK, tak menyusahkan abang kepada 'F' ni. In conclusion, parents die punyer pendirian, ko yang nak kawin, ko la yang kena sediakan semua duit-duit untuk kenduri dan sebagainyer.

Dah 2 orang kengkawan solo aku ni membawa diri untuk memenangkan fikiran. Cari kerja tempat yang jauh dari boipren yang menyusahkan tu. Symptom frust tu sebenarnyer. Tapi aku respect jugak ader juga gadis solo ini yang begitu happy go lucky, makan tak pernah yang tak berselera, kerja pun tip top ajer performancenyer, rileks aje die melalui idup tanpe boipren lamenyer itu. Tapi die bukanlah sebarangan orang. Orangnyer begitu independent and cekal. Kecekalan and independent spirit die tu lah menjadi idola aku. Cayalah "tut"!!!! Girl Powerr!!!!!! Kita hidup hanya sekali, jadi nikmatilah hidup ini dengan landasan-landasan agama yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Yang aku tau cinta sejati hanyalah cinta pada Allah. Jangan biarkan cinta antara kaum adam dan hawa memakan diri kite. Hidup mesti diteruskan walau ape jua dugaan, rintangan yang datang. Hidup aku pun penuh dengan dugaan dan cabaran yang ada kalanya aku rebah juge buat seketika. Tapi aku bangun dengan segera untuk menghadapi hari-hari yang akan datang yang entah macam mane pulak cabarannyer.

Aku doakan yang terbaik untuk kawan-kawan solo aku. Aku percaya, jodoh, rezeki, ajal...semuanye Allah yang tentukan. Berdoalah tanpa putus asa berserta usaha. Insyaallah. Aku yakin satu hari nanti gadis-gadis solo ini akan melalui hari-hari indah mereka seperti mana yang mereka harapkan...

1 comments:

na-nee-no said...

quote: "tapi ader gak yang brutal bawak keta macam racing...hehehe...Sape makan ikan bakar, die rase ikan bakar ok!!!"

komen: pergh... ikan bakar yg diperam dengan rempah sejati, dibakar di atas daon pisang... bayangkan bunyiknya dibakar... ssst.... sssttt.... pehtu makan cicah kuah asam... perghhh..... bestnyerrr dpt makan ikan bakar bellamy... hahahahahahhahaa [ ayat saje kasik panas ]