Thursday, October 29, 2009

Uninvited

Uninvited - Alanis Morissette

Like anyone would be
I am flattered by your fascination with me
Like any hot-blooded woman
I have simply wanted an object to crave
But you, you're not allowed
You're uninvited
An unfortunate slight

Must be strangely exciting
To watch the stoic squirm
Must be somewhat heartening
To watch shepherd need shepherd
But you you're not allowed
You're uninvited
An unfortunate slight

Like any uncharted territory
I must seem greatly intriguing
You speak of my love like
You have experienced love like mine before
But this is not allowed
You're uninvited
An unfortunate slight

I don't think you unworthy
I need a moment to deliberate

Lagu ini adalah original soundtrack untuk filem City Of Angels (starred by Nicolas Cage and Meg Ryan) tahun 1998. Tahun aku amik SPM...hahaha. Bukan nak citer pasal muvi tu even aku dah tengok beberapa kali tapi tetiba aku rasa ada a few "UNINVITED" things happened lately.

Aku tujukan khas "UNINVITED" ini kepada P*P*N kerana:
1- Notis anda datang pada masa yang TIDAK tepat kerana kami baru sahaja mahu memulakan savings untuk rumah yang telah dibeli. Process pembelian kini dalam 60% selesai.

2-  Berjaya menyedarkan kami suami isteri untuk membayar setiap bulan pada amaun yang ditetapkan atau lebih mulai saat ini.

3- Kami telah berjaya mengorek semua duit simpanan even duit dalam tabung GIRO gajah dumbo...hahaha, tipu aje. Ini adalah gara-gara untuk membayor tunggakan yang ko dok sibuk-sibuk nak collect.

4- Tahniah juga kerana anda berjaya mengertak kami suami isteri kerana cubaan pihak anda untuk blacklist nama kami dari ke luar negara. Nak gi Brunei pun tak bole la nanti kalo kena blacklist kat imigresen. Nak makan angin gi Phuket ke, Goldcoast ke tak bole la kalo kena blacklist...Dieorang dengki kalau kite mampu melancong tapi tak reti-reti nak bayar hutang....hehehe. Tak mau jadi macam Faizal Tahir. Sorry Faizal Tahir, anyway u memang rock bro!!! Gua tau lu banyak duit.

5. Anda juga telah menyebabkan saya untuk mula berjinak-jinak dengan prinsip, "Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian".

6. Anda juga telah mengubah pemikiran kami mengenai SSPN. Aku rasa tak payahlah bukak akaun SSPN untuk anak-anak aku. Better simpan CASH atau laburkan kat ASB atau simpan kat Tabung Haji (dah siap zakat) untuk duit pelajaran anak-anak.

7. Langsung tak rasa menyesal sebab tak jadi pelajar 1st Class Degree sebab aku tau memang susah tahap nak mati masa belajar dulu. Sesape yang bijak pandai tu lainla kan sure dapat scholar lagi...

Berikut adalah feedbacks daripada pihak P*P*N setelah 2 KALI berturut-turut aku call regarding on the outstanding notice.

 Q: Saya bayar tiap-tiap bulan tapi amaun kurang dari sepatutnya dalam agreement.
A: Cik kena sertakan surat pengesahan dari doktor kalau ada masalah kesihatan. Kalau duit gaji tak cukup sertakan payslip dan breakdown expenses of the month.
Nanee kata pihak
P*P*N takde hak nak tau gaji kite berape? Betul gak tu. Kalau gaji kita OK, sure dia argue apesal tak bayor?

Q: Kalau macam saya quit from my job temporarily?

A: Hantar surat rayuan berserta latest EPF statement. Tapi kalau ader duit, cik bayarlah ikut amaun yang ditetapkan.
Saya mengaku saya lupa tanggungjawab saya sebagai seorang peminjam...hahaha.

Q: Adakah saya layak untuk interest 1%?

A: Layak tapi kena settlekan outstanding dulu. Please refer http://www.ptptn.gov.my/docs/Berita_PTPTN/BERITA%20HARIAN_160409.pdf

Q: Betul ke kalau saya gagal bayar tunggakan dan tiada rayuan dari saya, nama saya akan diblacklist dari pegi overseas?

A: Betul cik. Kami akan lebih tegas kali ini. Notis dari peguam kami juga akan sampai kalau tiada sebarang bayaran/rayuan diterima. Penalty akan dicharge dalam pinjaman anda.
P*P*N bagi tempoh 5 kali ansuran bayaran balik untuk jumlah tunggakan.

Aku pun tak taulah. So far ramai kawan-kawan aku yang memang jenis MACAM AKU, bayar setiap bulan tapi jumlah KURANG dari yang ditetapkan dalam agreement. Tapi maybe ramai gak yang bayar consistently kan! Syabas kepada kawan-kawan aku yang sangat bertanggungjawab itu. U have the right to choose your own ways!!!

Tapi aku masih tidak berpuas hati dengan APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN KOS PENTADBIRAN???


Kos pentadbiran adalah kos yang dikenakan keatas pinjaman seperti dinyata didalam perjanjian yang ditandatangani. Kos pentadbiran akan dikira selepas 6 bulan tamat pengajian atau tamat pinjaman mana lebih awal. Kadar 4% setahun akan dikenakan bagi tempoh bayaran balik sehingga 31 Disember 2003. Mulai 1 Januari 2004 kadar telah diturunkan kepada 3% setahun dan dikira atas baki pinjaman bulanan. Kos yang telah dikenakan tidak boleh dikurangkan. (http://www.ptptn.gov.my/c/portal/layout?p_l_id=PUB.1.110)

Apakah yang ditadbir???

2 comments:

Anonymous said...

hazam,
JANGAN SESEKALI KO HANTAR SURAT RAYUAN DGN SALARY STATEMENT kononnya nak dpt pengurangan bayaran. TIPU AJE TUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!
sebab aku dah terkena siot. hampeh betul.
konon buat rayuan sekali dmpai surat kena byr lagi byk amount. ceh!!!!

well..aku byr jugak tp lubang2 lah kalanya. bulan ni byr, lagi 2-3 bulan aku bayar lagi. but not the full amount la.
hhuhuhu

hazamz said...

nasib baik farah aku x suruh laki aku antor surat rayuan with payslip...kang die tgk $$$$$$$$$......wahahahaha (poyo je). seb baik laki aku bercdg byr abis aje tunggakan tu.

pasni mmg byr ptptipu kaw kaw punyer....menyampah. baik aku hutang dgn bank lg bagusss!!!!