Sunday, August 23, 2009

1st Ramadan in Miri

Assalamualaikum everyone. Sebelum itu, aku, hubby and my little princess Nisa nak wish semua umat Islam "Selamat Berpuasa" dan mudah-mudahan sama-samalah kita memperbanyakkan amalan di bulan yang amat mulia ini. Jangan lupa untuk mengawal nafsu menyopping + nafsu membeli makanan banyak-banyak untuk juadah berbuka puasa (peringatan untuk diri sendiri).

1st Ramadan in Miri.....emmmm, memang challenging as this is my first time sibuk memasak di dapur preparing the food for buka puasa di samping anak daraku sibuk datang ke dapur main bawang la, bukak almari buat spot check macam prefect, main sampah, jug and almost every single thing la si kecik ni nak main.

Last year, aku berpuasa di rumah MIL in Shah Alam and masa tu, hubby was in Miri working (dok kat Imperial Hotel). We only buka puasa together during weekend. And masa stayed with MIL, aku tak pernah masak pun. All the foods MIL aku yang masak or she bought from pasar Ramadan. This year memang challenging because I am the one who have to decide what to be cooked, I am the cook and the worst case, aku cuma amatur chef (beginner level). My first buka puasa menu in Miri was nasi lemak and lauk daging goreng. At first I was thinking to cook rendang daging tp lengkuas takde and rendang pun masak lambat. Next time OK abang, I'll cook rendang daging for you. There will be 29 days to go!!!

Let me tell u guys the differences fasting in Miri:
1- Bangun sahur, prepare the food for sahur dengar bunyi anjing menyalak-nyalak, menyahut-nyahut at 4:00am in the morning. Meremang tengkuk aku. Takut. Next time kejut hubby suruh dia tido kat sofa masa aku prepare the food for sahur.
2- Bukak puasaku and habis waktu sahurku tidak ditemani dengan azan....Sedih, surau and masjid are too far from my house. Nak dengar azan TV pun....TV ikut KL.....sedihhhhh sangat!!!
3- Bangun sahur at 4:00am adalah sangat mencabar sebab mata aku sangat berat and terasa macam baru tidur. Dulu selalu bangun kul 5am, now it has to be 1 hour earlier!!! Time buka best sebab around 6:37pm dah bukak posa........Yeaaaa!!!!
4- Sayu juga pada tahun ni, kali kedua Ramadan tanpa arwah abah (Ya Allah, ampunkan dosa arwah abah, peliharalah dirinya dari seksaan azab kubur, tempatkanlahnya di kalangan para solihin. Amin). Mak, be strong OK...
5- Pasar Ramadan....too bad the foods in Miri are totally different. Hubby ajak myself to have a visit at Pasar Ramadan Kem Tentera (jalan nak pegi airport). I have seen the stalls, ada dalam 10 stalls macam tu, maybe yang jual orang semenanjung, bini-bini askar cari duit poket for raya. Kena pergi awal otherwise food habissss........
6- Tarawih....emmmm aku hanya mampu bertarawih di rumah alone, hubby pegi tarawih di masjid. Tak kan nak bawak Nisa pegi masjid....waduh.....dia dah ligat macam ni, how to observe her kan???
7- Finally, ramai kawan-kawan aku tak wish Selamat Berpuasa either via email or sms. Aku wished dieorg tapi ramai yang tak reply back. Aku bukan kecik hati or apa, cuma dapat rasakan I am no longer staying at their loop. So who am I kan??? I am such an ordinary wife, mommy and housewife.

Lately, 2 of my friends dah buat online business. Looks good la.....Nak sambung masters ke nak wat online business??? Hahahaha..........OUM dah opened for January 2010 registration.

Selamat Berpuasa again!!!

7 comments:

chamizah said...

Hazam...kesian awak ek..klu dok semenanjung syok jln2 g bazar ramadhan, naknye klu kt shah alam, ari2 leh pilih nak g seksyen mane satu..sabo la yer..xpe, at least ade pengalaman kt negeri org. Hmm, rase bsalah lak dh bace post awak, saye x bls sms awak. Hmm,kedit xde daa..tgh sengkek. ni pon baru beli brodben baru..tu yg dh lame x online. Selamat Berpuase for Hazam & moon (hehe, btol ke camtu eja nick hubby awak?)..

Rita Ali said...

Hazam..kak ta reply gak kan,tp lambat sket..bukan tak ingat..tp tgh pening2 sesuaikan diri..mcm hazam gak kali pertama kena prepare suma2 sendiri kali ni..tahun lepas tak sahur pun takper..baru 3 ari puasa dah pening pk nak masak lauk apa lagi nih? takpe la pasal bazar ramadhan tu..kak ta sini pun tak leh pegi walaupun mcm2 ada..sham ngan abg yie tak bagi kuar tmpat ramai org..risau h1n1..alasannya sbb peknen..mm..teringin sgt g pilih makanan sndiri kat pasar tu!

Unknown said...

hazam...ngeheheh..baru discover u nyer blog.nice...mmg pon xbest puasa kt miri.tp ada hubby n baby...ok jek.tp penat kan masak layan anak.adehhhh.faham!!!sgt2!!!sambung belajar hazam..sarah pun nak sambung.tapi xde masa.i pg class, u jaga rafiq, u pg class i jaga nisa k?hehehhe

hazamz said...

miza : dun u ever sebut2 pasar ramadan s.alam...huwaaa..kat roundabout, pk aje nak amik kul brape...semua sek ader pasar ramadan kan...dh bertahun2 posa kat s.a...rase sedih jugak ni...it is OK awak x reply sms sy sbb xde kredit. bln posa is a month for anger management!!! hahaha.

kak ta: gud to avoid area yg too packed. sy dulu mase puasa time pregnant, alhamdulillah sihat. cuma time beranak aje dugaan..

sarah: new online entrepreneur...hazam nk bgtau sarah yg dh add blog sarah kt my bloglist tp belum bgtau lg..hehe...saje sharing the story, enjoy reading story sarah pasal BF dgn rafiq...rafiq pun dh besar makin comel!!! sape kate rafiq x comel tu, mmg buta mata n hati la org tu...:D

blom finalize lg decision nk further masters...class will be once in 2 weeks, tp full day...kena pk pjg2 ni...

Anonymous said...

lepas ni kene lah ko jadik lebih aktif buat kuih muih sendiri.
macam aku ni kena spoil sebab ada pasar ramadhan yg penuh dgn kuih muih, so xde kesedaran sivik yg tinggi nak buat sendiri. asyik tunjuk jeeeee kat param. hehehee

Sue Salleh said...

Hazam..klu bleh buat 2..2 ler...Online buss is not as easy as wat we tot..anyway, Sue pon rasanyer mcm nak amik Master jugak nih...Sooo, nanti kita bertiga...I, U & Sara...sesama amik turn jage..baby masing2 ..besh jugak tuh...huhuhu
Insyaallah...tengokla nanti kan...selamat berpuasa...

hazamz said...

Selamat Berpuasa sue...mmuaahhh to danish....rase mcm the right moment to further....tp kena plan betul2...x nak buat separuh jalan...